Z poprawną mową za pan brat – ortograficzny mamy świat!

W ostatnich dniach roku szkolnego, w klasie 1 i 2 odbyły się zajęcia z zakresu profilaktyki logopedycznej, których celem było uwrażliwienie uczniów na poprawność artykulacyjną, rozwijanie czujności ortograficznej oraz kształtowanie umiejętności samodzielnego korzystania ze słownika ortograficznego.

Zajęcia miały charakter warsztatowy i były prowadzone w formie zabawy, co sprzyjało aktywności i zaangażowaniu dzieci. Podczas spotkania uczniowie ćwiczyli prawidłową wymowę głosek, zwłaszcza tych najczęściej sprawiających trudność, takich jak: sz, ż, cz, dż, r czy l. W tym celu wykorzystywano wierszyki, rymowanki, łamańce językowe oraz gry słowne, które w przyjazny i naturalny sposób wspierały rozwój aparatu mowy oraz świadomości fonemowej.

Kolejnym ważnym aspektem zajęć było kształtowanie czujności ortograficznej – uczniowie uczyli się zauważać i rozróżniać trudności językowe oraz poznawali sposoby ich rozwiązywania. Wprowadzano elementy zabaw ortograficznych, zagadki językowe oraz ćwiczenia wspomagające zapamiętywanie reguł pisowni. 

Szczególny nacisk położono również na naukę korzystania ze słownika ortograficznego. Uczniowie uczyli się, jak samodzielnie odnajdywać potrzebne hasła, a także kiedy warto sięgnąć po słownik. Podczas zajęć podkreślano wartość samodzielnego poszukiwania poprawnych form językowych i rozwijania nawyku sprawdzania pisowni.

Zajęcia z profilaktyki logopedycznej miały na celu nie tylko korygowanie trudności, ale przede wszystkim zapobieganie ich powstawaniu. Dzięki tym zajęciom dzieci rozwijały świadomość językową, nabierały pewności w mówieniu i pisaniu, a także uczyły się uważności na brzmienie i poprawność języka.

logopeda

Beata Mroczkowska